Engleza NU e buricul lumii

…si asta scris din perspectiva unui om care lucreaza in limba Engleza!

Vad destul de des articole ,mai ales despre Budapesta, in care lumea se oftica ca cei de la cazare nu vorbesc Engleza. Hai sa va explic ceva, Engleza NU e buricul lumii. Sigur ca e limba vorbita mult si sigur ca turistii au pretentii sa se vorbeasca Engleza in orice loc…dar sa ne gandim ca e totusi o curtoazie sa se vorbeasca Engleza in tara unde nu e prima limba.

Cat despre Budapesta, eu am gasit locuri unde se vorbea Engleza – Hard Rock Cafe, Bali Cafe, Muzeul Transporturilor, cazarea de pe Vaci utca – , locuri unde vorbeau slabut dar se chinuiau – Haller Camping, Mattias Church, Dominik Panzio- si locuri unde nu vorbea de loc – Children’s Railway, Bastionul Pescarilor.

Despre Bali Cafe am scris aici un articol in Engleza, laudand faptul ca am avut parte de un chelner vorbitor de Limba Engleza (si dragut foc!).

Despre Hard Rock Cafe am scris pe acest blog, din nou fiind foarte fericita ca e un loc in oras unde poti vorbi Engleza cu oameni care nu se balbaie.

In Oroshaza la cazare, desi am primit raspunsurile la mailuri in Romaneste, toata conversatia a fost in Maghiara. Informatiile despre cazare – preturi- erau insa in Romana, Engleza, Maghiara si Germana.

Si vorbesc din perspectiva cazarilor low cost. Am stat in camping, am stat la pensiune, la apartament inchiriat, dar niciodata la hotel de x stele.

Sa nu mai zic ca in Italia, nu se obosea nimeni sa deschida gura in Engleza. Te lasau sa le turui in Engleza si raspundeau in Italiana. Doar la cazare in Roma si la Terravision (transferul la/de la aeroport) am avut parte de Engleza. In rest, ori o dai pe Italiana ori te astepti sa nu iasa bine. Ca ei nu vor vorbi Engleza nici sa ii pici cu ceara.

In Atena, pe de alta parte, deschideam gura sa salut in Greceste si mi se raspundea in Engleza. Peste tot. La fel am patit in Viena, pana si in piata.

Sigur ca mi-ar placea si mie sa ma duc oriunde si sa turui in Engleza. Dar NU se intampla asa. Asa ca prefer sa invat mai multe limbi straine. Si cand nu ma descurc eu, se descurca sotul.

Eu plec de la premisa ca intr-o tara nevorbitoare de Engleza e o curtoazie ca localnicii sa vorbeasca Engleza (chiar si cei de lucreaza in turism daca e vorba de low cost); la fel cum e o curtoazie ca tu, in postura de turist, sa vorbesti cateva cuvinte in limba locala.

Sigur ca la un hotel de 4-5 stele e culmea sa nu se vorbeasca Engleza. Insa la cazare low-cost … nu trebuie sa te astepti ca vei vorbi in Engleza. Indiferent de tara (ok, exceptand Grecia).

E parerea mea si o sustin. Evident, fiecare om poate avea o alta parere.

2 thoughts on “Engleza NU e buricul lumii

  1. Eu sunt cam la pământ cu limbile străine… Nu mă dau în vânt după engleză. Mă descurc acceptabil, ca turist oricum nu mi se pare prea greu. Îmi face plăcere să vorbesc în italiană, deci în vacanţele în Italia nu sunt probleme de comunicare :D
    Acum dacă stau să mă gândesc mai bine, nu cred că am avut vreodată dificultăţi în a vorbi cu cei din alte ţări, indiferent de cât de multă sau puţină engleză ştiau. Iar turcii şi grecii am senzaţia că ştiu câteva cuvinte în toate limbile :)) În rest, contează şi bunăvoinţa, de ambele părţi. Cu 2-3 cuvinte în engleză, alte 2-3 în limba ta, eventual şi în limba locală, alături de ceva dat din mâini, te poţi înţelege acceptabil.

    • Exact! ai pus punctul pe i. Exact cum ziceam eu, e curtoazie de ambele parti sa stie fiecare ceva. Cu putina Engleza, cu putina limba locala, cu limbajul semnelor…merge. VOINTA sa fie.
      Eu lucrez in Engleza de 8 ani si e foarte tentat sa iau si eu mentalitatea Americanilor si Englezilor – ca toti TREBUIE – sa stie Engelza…dar cum am fost in Ungaria mult stiu bine ca nu e asa.
      Probleme nu am avut nici noi, nicaieri. Peste tot ne-am descurcat , ori eu , ori sotul in limba locala, plus Engleza, plus Franceza, plus limbajul semnelor :)

Leave a Reply

