Greseli de viata ce NU ar trebui sa le facem dupa adolescenta

[Articol editat la cererea cititorilor]

150679_10151352392618396_1284502707_nAm dezbatut deja cat de cat subiectul bunelor maniere (in general), dar ce ne facem cu acele greseli de viata care ar cam trebui evitate dupa varsta adolescentei. Eu recunosc ca sunt destul de naiva in ce priveste relatiile – atat cu barbati cat si cu femei – si mi-au fost necesare cateva dusuri reci ca sa ma prind cam cum sta treaba… si cam pot pune pariu ca majoritatea dintre noi suntem asa.

Mereu am vazut latura buna a omului – chiar dupa ce m-a ranit – si mi-era greu mereu sa inteleg de ce unele persoane pot fi rele si cu ganduri ascunse. Am patit-o sa fiu tradata de oameni care nu credeam ca o vor face vreodata…am renuntat la prietenii si obiceiuri pentru ca asa credeam ca e bine pentru un el (sau noi?), am crezut tot ce mi-a spus desi era limpede ca are ceva de ascuns…dar am invatat…cu timpul. Si cu ce am ramas din toate astea si ce am adunat cu ajutorul prietenelor? Hai sa vedem:

1. Daca intalnesti pe cineva care seamana catusi de putin cu fosul, ia-o la fuga cat te tin picioare…in directia opusa

Cu totii avem “pattern-uri” si cumva, ne simtim bine sa facem aceleasi si aceleasi lucruri. Mi-au placut mereu tipii cu ochii verzi, pentru ca si tata are ochi verzi. Si poate unii din tipii ce mi-au placut ma duc cumva cu gandul spre temperamentul lui. Insa, daca ceva nu ti-a placut la un fost, iar un tip nou seamana izbitor la caracter cu fostul, fa cale intoarsa…si REPEDE! Nu cred ca vrei sa patesti la fel, nu-i asa?

2. Nu deschide dosarele X

E cam clar ca e imposibil sa fi prima iubita a cuiva (mai ales daca ai trecut de 25 de ani) , asadar e un trecut acolo. Abtine-te si nu deschide discutia. Viata ta cu el este noua si trecutul, sta bine, in trecut.

Pe de o parte, cu totii vrem sa stim ce s-a intamplat pe acolo. Unii poate au chef sa povesteasca, altii nu. Eu as prefera sa nu deschid dosarele X pentru ca nu e foarte sanatos. In cel mai rau caz vei afla partial adevarul [cu totii facem asta, vrand-nevrand] , iar in cel mai bun, va da din colt in colt.

>>dar daca tot ati vrea sa puneti intrebari fostei/fostului actualului/actualei iata cateva idei [n.a linkul duce spre articol in Engleza] (geniale)

3. Prieteniile de ani de zile se intretin activ, nu merg din inertie

Cu toti am patit-o sa avem prietene vechi cu care, subit, nu mai vorbim. Prieteniile nu se pastreaza din inertie, trebuie investit in ele. Sigur, nu ne cere nimeni sa iesim in fiecare saptamana cu prietena cea mai buna, dar macar o data pe luna faceti-va timp de voi, de povesti…fara EI (adica baietii pot sa face ce vor…girls night out, da?)

4. Nu tot ce zboara se mananca

Si daca e prea bun sa fie adevarat, cu siguranta e ceva la mijloc. Ai intalnit un tip si pare cel mai fain om din lume? Poate e, poate nu e. Fi precauta si nu te lasa (inca) dusa de val.

5. Numarul de pe cantar nu te defineste, dar nici nu il ignora

In ziua de azi, lumea e judecata dupa cum arata si in nici un caz dupa ce are in cap. Mai ales noi, femeile. Se bat barbatii cu pumnu in piept ca ei cauta “temperament” si alte cele, dar tot la fizic se vor uita, cel putin la inceput…ca asa e firea. [Si noi femeile ne uitam dupa ceva fizic, la inceput; de exemplu, eu ma uit la ochi…si la maini.]

Prin urmare, un nenorocit de numar de pe cantar ne afecteaza viata. Nu e bine, dar nici nu e bine sa il lasam sa creasca prea mult. Schimba-ti stilul de viata, renunta la un covrig ici colo, umbla cat poti de mult…daca ai timp mergi la sala sau la piscina.

In nici un caz nu fa schimbare pentru oricine altcineva decat pentru tine. Nici eu ma simt bine cu 5-10 kg in plus si de aceea mi-am adus aminte CUM e sa fiu mai activa si mai atenta la ce mananc. Dar o fac pentru mine. Si atat.

6. Luam de bun tot ce e frumos in viata noastra

…si nu ne gandim o secunda ca ar trebui sa investim si noi nitel, pe ici pe colo. Avem un iubit/sot care ne face cafeaua…si toate mofurile. Dar noi? Hai sa ne facem timp sa stam seara la o poveste cu el, sa ne plimbam mana in mana prin parc in weekend, sa mergem la o piesa de teatru.

7. Daca EL nu citeste, nici eu nu o mai fac [insert alte activitati]

Idem pentru mersul la teatru. Sau orice activitate care tie iti place, si lui nu. Cineva din trecutul meu era certat cu a merge la teatru si cu cititul. Eu, pe de alta parte, am facut actorie , mergeam des la piese, si citeam in draci. La un moment dat am renuntat la ambele…cumva sa nu il fac sa se simta prost.

Dupa ce ne-am despartit am mers din nou la teatru, am citit cate 3 carti pe saptamana, eram avida de cultura! Si am invatat ca indiferent de ce ii place LUI sau nu sa faca, EU am preferintele proprii. La care tin si care imi incalzesc inima. Nu trebuie sa citesc pe ascuns si cu atat mai mult, sa ma feresc sa ma duc la un eveniment cultural.

Iar a doua invatatura a fost ca cel mai bine te intelegi cu un om care are cam aceleasi preferinte ca si tine. Daca tu asculti rock si el altceva ce nu se pupa cu rockul…well, ati inteles voi unde bat.

8. Nu plange dupa laptele varsat (Don’t cry over spilled milk)

Bine, ok, plange….o saptamana, doua, dar nu te injosi. Te-a parasit? Nu e cel mai misto sentiment din lume, dar nu te pune sa te milogesti sa te ia innapoi ca nu o va face. Dar va profita la greu de naivitatea ta. Si de sentimentele tale. Si daca mai e si meschin , va mai da inca o lovitura sub centura.

Uneori dureaza luni, daca nu ani, sa iti revii dupa o despartire, dar asta nu inseamna ca EL trebuie sa stie asta si TU sa faci din asta o chestie extrem de publica. Sigur, scrie pe blog , ca doar nu te opreste nimeni…dar incearca sa nu dai nume.

9. Conturi separate si minte lucida

Cand te muti cu un tip , lucrurile devin deja serioase. Poate va ganditi ca ar trebui sa aveti un singur cont la banca sau sa puneti toti banii castigati intr-un singur cont. GRESIT! Nu renunta la libertatea ta pentru absolut nimic si nimeni. Banii castigati de tine, se duc in contul TAU. Sigur, discutati cum veti plati intretinerea, cum faceti cu banii de concediu, etc, dar niciodata sa nu renunti la “paturica de siguranta”. In plus, TU ai castigat banii aia si ai tot dreptul sa iti iei rochia aceea misto sau sa te duci la coafor fara sa dai explicatii. Si asta indiferent de cine castiga mai mult dintre voi.

10. Contract prenuptial sau nu?

Din Octombrie 2011 se poate incheia contractul prenuptial intre viitori soti. Oricat de mare o fi dragostea, 50% din casatorii se termina in divort…get my point?

Si ca sa va raspund, nu, nu am semnat un contract prenuptial. [cum e aia cu datul sfaturilor si nu le urmez tocmai eu? ]

11. Dupa o discutie apriga cu iubitul, ia o pauza de gandire, pana sa dai un verdict

Dupa cateva replici aprinse, pot pune pariu ca amandoi veti spune fix ce nu trebuie spus. Fi persoana matura si explica-i: “dragul meu, te iubesc de nu mai pot, dar in momentul asta sunt furioasa. lasa-mi cateva minute sa imi revin si vom discuta fara tipete. eu ma duc putin la plimbare / ma duc pana in bucatarie”. Vei dezamorsa cat de cat conflictul si cu siguranta vei evita sa il faci in toate felurile.

Si contrar cu ce ati putea crede, e mai bine sa te “iei de ciuf” din cand in cand cu iubitul decat sa nu va certati cu anii…cand o veti face nu mai este loc de intoarcere la sentimente bune.

12. Hai sa luam o pauza = de fapt, te parasesc

Daca ajungeti in acel moment in care aveti nevoie de “o pauza” este cam acleasi lucru cu “te parasesc. tu , asteapta daca vrei, eu imi vad de viata” . Or fi avand pauzele astea rostul lor – eu nu il vad, dar nah – insa daca alegeti asa ceva in primul rand nu accepta ca el face presiuni si pune conditii stricte (cu cine aveti voie sa va vedeti? aveti voie sa iesti cu altii? cum e cu sexul? ). Stabiliti o data fixa la care va veti vedea sa alegeti o solutie si care e solutia, asa sa fie.

Si nu vreau sa aud de filme in care s-a intamplat fix pe dos, ca dupa 3 luni despartiit si consultatii la terapeuti, s-au impacat si totul a fost de vis. Aia e in filme. In viata reala, mi-a fost dat sa vad doua cazuri; al meu, o pauza care s-a terminat in divort, si al unei cunostinte – o pauza care s-a terminat cu impacare.

13. Daca iese fum, sigur e foc

Nu exista coincidente, tind sa spun mereu. Desi au fost voci care au vrut sa ma convinga contrariul. Daca apar semne de intrebare vorbiti. Nu acuzati, vorbiti! O poza care nu pica bine, un sms cu subinteles, un apel preluat in alta camera… vorbiti ca de aia aveti gura si in majoritatea cazurilor lipsa comunicarii omoara relatiile.

14. Daca iti vorbeste de rau prietenii, sa nu cumva sa renunti la ei din cauza lui

Rookie mistake, logic. Prietenii iti vor binele si vor avea grija sa iti zica asta. Iar cand un tip nu le place si asta iti vor zice. Tu , faci cum crezi. Dar, in general, e cel mai bune sa nu renunti la prietenii vechi pentru un…tip nou.

15. Taie orice legatura cu “prietenii comuni” dupa o despartire

Nu cred in prieteniile comune pastrate in cazul unor relatii destramate. Chiar si inevitabil vor exista discutii sau numele lui/ei va aparea in discutii. Incearca sa te feresti de asta. Renunta la anumite prietenii pentru BINELE TAU. Sau, daca chiar nu poti asa verde-n fata, fa o lista cu pro si contra.

16. Asculta-ti instinctele …si nu inchide urechile la ce iti zic parintii

Sigur, parintii sunt cei care ne-ar proteja si cand avem 50 de ani. Dar, cu toate ca uneori doare ce zic, de prea multe ori au dreptate. Nu iti cere nimeni sa faci cum zic ei, dar daca ei au semne de intrebare cu privire la iubitul tau, ai face bine sa iti pui si tu niste intrebari.

Iar daca al saselea simt al tau iti zice ca ceva NU e in ordine, ar fi bine sa aflii exact ce nu e in ordine. Pentru ca problema nu va disparea de la sine si cel mai probabil, instinctul, a invatat deja sa aibe grija de tine.

17. Dupa o despartire, arunca toate pozele in care el arata sexi si tu fericita

Nu sa le ascunzi intr-un dulap uitat de lume …asta chiar nu tine [crede-ma, am facut si eu asta]. Pana nu le faci bucati si le arunci cu mana ta la gunoi nu te vei simti libera cu adevarat, chiar daca nu mai ai nici un sentiment pentru el de mult timp.

Stiu, sunt amintiri care iti zici ca poate nu ar trebui aruncate la gunoi. Dar hai sa intreb: crezi ca el a mai stat pe ganduri? Crezi ca pozele cu voi de la el mai exista? Pun pariu pe orice ca NU, asa ca fi la fel de nemiloasa ca si el si rupe-le, da-le foc, arunca-le la gunoi…

Dupa aia, fa curat in casa si orice urma de “el” trebuie sa zboare. Jucarii de plus? Doneaza-le. Haine ramase la tine? Pune-le intr-o plasa si lasa-le langa gunoi, cineva sigura se va bucura de ele. Scrisori de dragoste? Bucati, bucatele… Bijuteriile poti sa le duci la amanet sau le poti schimba pe altceva.

18. Block pe Facebook

Nu cred ca e cazul sa iti zic ca nu mai ai ce sa fi “prietena” cu fostul pe Facebook. In cel mai “fericit” caz o sa iti dea tarcoale cand ti-e lumea mai draga ; sau o sa te oftici vrand ne-vrand cand pune poze cu noile lui cuceriri.

Fa-ti un bine si blocheaza-i adresa de mail, sterge numarul de telefon din agenda (blacklist rules) si , pentru nimic in lume, nu il cauta. Nu exista ca vrei sa fii “draguta” de sarbatori. It will backfire. Si daca el te va cauta – si probabil in primele luni dupa despartire o va face – filtrul pe mail e numai bun.

19. Goana dupa a fi “vazut”

Avem bloguri, avem profile social media, suntem “publici”. Da, dar cu toate ca uneori ne cere asta jobul – mai ales celor din PR sau publishing – cand e vorba de viata privata, aplica un filtru.

Asadar, inainte de a pune ceva online, gandeste-te CUM iti va afecta imaginea. Si ma refer la poze de la petreceri in care ai baut nitel cam mult , momente penibile in care ai fost surprinsa si alte asemenea. In plus, lasa vendetele personale in afara internetului.

Si ca sa ai control, pune-ti alerte google pe search-urile dupa numele tau, blogul tau. Ideal, primele cinci listari dupa un search pe numele tau trebuie sa fie “controlate” de tine (adica contul tau de facebook, de linkedin, etc).

In afara de blog – unde poti aplica IP blocker dar e cam degeaba ca IP-urile sunt de celel mai multe ori dinamice – toate site-urile sociale iti permit setari de securitate / private. Pe Flickr o poza poate fi aratata doar prietenilor, de ex, sau iti poti scoate contul din search. Pe Facebook poti bloca intrusii si poti pune posturile costumizate (pentru prieteni, de ex). Pe Instagram iti poti face profil privat, etc.

Sigur ca fiecare dintre noi avem experiente diferite. Dar sunt curioasa ce am uitat de pe lista asta “mirifica”. Ce ale prostioare nu ne mai permitem sa facem dupa o anumita varsta?

>>citeste si despre 10 Relationship Mistakes Everyone Makes (Engleza) via Thought Catalog si The Most Unhealthy Relationship Practices (Engleza)

Leave a Reply

